Home

Baan produceert en biedt u een unieke verscheidenheid aan zitmeubelen, met het doel uw levenskwaliteit te verhogen en elke dag ontspanning, impulsen, inspiratie en comfort te geven, vele jaren lang. Wij verwelkomen u graag in de wereld van BAAN. Wij nodigen u uit met de nieuwe collecties op ontdekkingsreis te gaan en onze fascinerende producten te leren kennen.

 

FAQ

  • Vraag: 

    Hoe lang heb ik garantie?
     

    Antwoord: 

    U hebt:

    3 maanden garantie op kussenvullingen
    Een harde of zachte kussenvulling is heel persoonlijk en geheel afhankelijk van uw voorkeur. Het kan natuurlijk voorkomen dat u na levering de rugkussens toch iets extra opgevuld wilt hebben of liever toch een zachtere of hardere zitkussenvulling, meldt u dit dan binnen 3 maanden bij uw verkooppunt.  Vervolgens maakt uw verkooppunt, in overleg met u, een afspraak met één van onze medewerkers. U kunt de kussens dan zelf brengen. Onder het genot van een kopje koffie worden de vullingen omgeruild. Zo hoeft u de kussens niet te missen en hebt u geen lange wachttijd. De meeste vullingen zijn niet op voorraad. Daarom dient er wel een afspraak gemaakt te worden. Indien u dit binnen drie maanden na aankoopdatum bij uw verkooppunt meldt, betaalt u slechts een geringe vergoeding. De prijs voor kussenvullingen < 100cm is € 30; van 100cm tot 200cm € 60 en voor vullingen van 200cm > € 90 per stuk. Bijvullen van rugkussenvullingen is binnen 3 maanden gratis. Indien u na drie maanden van aankoopdatum een andere kussenvulling wilt, is de prijs voor een kussenvulling vanaf € 135 per stuk; de prijs voor het bijvullen van rugkussen is dan vanaf € 90 per stuk.


    3 jaar garantie op stoffen
    De garantie op stoffen vervalt na 3 jaar.  Zo zullen wij voor meubelen, die binnen 3 jaar na aankoop, slijtage van de stof vertonen, kosteloos met een oplossing komen. Het gaat daarbij uitsluitend om slijtage van de stof dat toe te schrijven is aan normaal gebruik. Op een service-melding die te maken heeft met invloeden van buiten af kan geen garantie worden gegeven. Dit betreft onder andere verkleuren, shading, plooivorming, pilling en andere veranderingen die te maken hebben met de eigenschappen van de stof, als ook beschadiging van de stof door sieraden, huisdieren, 'spijkerbroekspijkers', alsmede het afgeven van spijkerbroeken, medicijnen en transpiratie etc. Dergelijke meldingen vallen buiten de garantie-regeling (zie ook eigenschappen van stoffen).


    5 jaar garantie op romp en binnenwerk
    Op de romp, het frame en het binnenwerk (vering) heeft u een garantie van 5 jaar.
     

    Drie of vijf jaar na factuurdatum?
    Klanten met toegekende servicegevallen bieden we na deze termijnen ook nog graag een oplossing, zoals bijvoorbeeld een korting op herstoffering van uw meubel of op een nieuw meubel.

     

  • Vraag: 

    Hoe kan ik een vlek verwijderen?

    Antwoord: 

    Vlekken moeten direct verwijderd worden. Verwijder vaste bestanddelen zo veel mogelijk met een lepel. Gebruik hiervoor nooit een mes of iets anders scherps. Werk van de rand van de vlek naar binnen toe. Voorkom dat u daarbij de substantie in de stof drukt. Leg daarna een vochtige theedoek op de vlek en laat die drogen. De theedoek trekt door zijn absorberende werking zo veel mogelijk van de vlek uit de bekleding. Herhaal dit totdat de vlek niet meer afgeeft. Let op: nooit gaan wrijven of schrobben op de vlek. Hierdoor ontstaan onherstelbare beschadigingen van het weefsel.
    Als de vlek is opgedroogd, laat u zich dan eerst goed informeren over de samenstelling van de stof. Verkeerde reinigingspogingen leiden vaak tot meer schade. Voor de meeste vlekken geldt: gebruik een lauwwarm sopje met een (ph- )neutral wasmiddel. Ook spa-rood of talkpoeder (bij vetvlekken) kunnen wonderen verrichten. Gebruik nooit zomaar een willekeurig sopje van Biotex, Groene Zeep of een ander reinigingsmiddel. Vooral wol en synthetische stoffen zijn niet bestand tegen bepaalde reinigingsmiddelen en kunnen de structuur van de stof veranderen. Probeer het daarom eerst uit op een onopvallende plek van de bekleding. Laat na reiniging de meubelstof in ieder geval volledig drogen, voordat u het meubel weer in gebruik neemt. Indien na de hiervoor genoemde behandeling hardnekkige vlekken achterblijven, laat deze dan opdrogen en kijk op www.james.eu. Op deze site vindt u diverse producten, waarmee u hardnekkige vlekken kunt verwijderen. Uiteraard geschiedt de toepassing van dergelijke producten op eigen risico. Een laatste tip. Mocht de vlek op een zitkussen zitten en niet verwijderd kunnen worden, dan kunt u altijd nog het zitkussen omdraaien.

  • Vraag: 

    De stof op mijn bank krijgt rare (schijn) vlekken. Hoort dat?

    Antwoord: 

    Als u een poolstof, bijvoorbeeld velours, gekozen hebt is dat heel normaal. Poolstoffen zijn weefsels waarbij de draadjes omhoog staan. Doordat de draadjes omhoog staan, hebben deze stoffen een 'warm' en karakteristiek aanzien.  Ze kunnen door lichaamsgewicht, warmte en vocht geplet worden. Dit noemen we ‘shading’. Er ontstaan zogenaamde 'schijnvlekken'. Het zijn dus geen echte vlekken. De plekken die door shading ontstaan zien er uit alsof er met water op gemorst is. Op deze plekken liggen de polen van de stof niet allemaal in dezelfde richting. Afhankelijk van het standpunt van waaruit men naar deze plekken kijkt, lijken de plekken donkerder of lichter dan de rest van de stof. Het is een optisch effect en heeft dus met verkleuren of slijtage niets te maken. Een behandelingsmethode om ‘shading’ iets te verminderen, is om de bewuste plekken een half uur met een goed vochtige doek te bedekken. Daarna kunt u de velours met een zachte borstel voorzichtig en egaal tegen de vleug in opborstelen. Daarna moet u de stof minimaal 6 uur laten drogen. Helemaal egaal krijgt u de plekken echter nooit. Shading is en blijft een eigenschap van poolstoffen. Het heeft geen invloed op de sterkte en dus kwaliteit van de stof.  Shading is namelijk een eigenschapen van poolweefsels. Dat zijn weefsels waarbij de draadjes omhoog staan. Doordat de draadjes omhoog staan, hebben deze stoffen een 'warm' en karakteristiek aanzie

  • Vraag: 

    Hoe vaak moet ik mijn kussens keren of opschudden?

    Antwoord: 

    Ter behoud van de vulling en de stof raden wij aan minimaal een keer per week koudschuim en fiber kussens te keren en indien mogelijk van plaats te wisselen. Comforell-kussens dient u twee tot drie keer per week op te schudden, om het losse vulmateriaal weer goed te verdelen. Ook deze kussenvullingen dient u regelmatig te keren.

  • Vraag: 

    Van wat voor soort hout worden de meubelen gemaakt?

    Antwoord: 

    Het constructieve deel van de romp is gemaakt van beukenhout. Naast het feit dat deze houtsoort zeer sterk is, trekt het ook na verloop van tijd niet krom.

  • Vraag: 

    Wat voor soort vullingen worden er gebruikt voor de zitkussens?

    Antwoord: 

    Baan gebruikt 3 soorten zitkussenvulllingen; koudschuim, comforell of combi-vullingen.
    In de meeste modellen worden standaard koudschuim vullingen toegepast met aan beide kanten een extra comfortlaag. Deze vullingen hebben een vaste polyether kern, waardoor ze vormvast zijn. Ze zijn duurzaam en het meest praktisch, omdat ze niet opgeschud hoeven te worden, uitsluitend gekeerd. In enkele modellen zit standaard een comforell ofwel danidown vulling. Dit is een mengsel van veren en polyether staafjes. Dit voelt zachter aan dan koudschuim en geeft een nonchalante uitstraling. In een enkel model zit standaard een combi-vulling: een vulling met een koudschuim kern, afgedekt met een laag comforell.
    De voorkeur voor een bepaald type kussenvulling is heel persoonlijk. Wat de één een te zachte vulling vindt, vindt de ander te hard. Gaat uw wens uit naar een andere, dan standaard kussenvulling, dan is dat, zonder meerprijs, in principe altijd bij ons mogelijk.

  • Vraag: 

    Wat voor soort vullingen worden er gebruikt voor de rugkussens?

    Antwoord: 

    In de meeste modellen zitten fiber rugkussens (=gesiliconiseerde holvezel ofwel watten). Heeft men rugklachten of wil men graag een hardere rugkussenvulling, dan raden wij een koudschuim vulling aan, afgedekt met een extra comfortlaag. De voorkeur voor een bepaald type kussenvulling is heel persoonlijk. Wat de één een te zachte vulling vindt, vindt de ander te hard. Gaat uw wens uit naar een andere, dan standaard kussenvulling, dan is dat, zonder meerprijs, in principe altijd bij ons mogelijk.

  • Vraag: 

    Zijn alle kussens keerbaar?

    Antwoord: 

    Symmetrische zit- en rugkussens met stof bekleed zijn keerbaar. Wij raden u aan de kussens één keer per week te keren en tegelijkertijd uit te zuigen (met een zacht mondstuk), ter behoud van de kussenvulling en stof. Kussens met leer bekleed zijn niet keerbaar. Aan de achterkant is katoen verwerkt, om lucht door te laten.

  • Vraag: 

    Waarom gebruikt Baan geen volledig dons of veren kussenvullingen?

    Antwoord: 

    Dons en veren geven een vulling een zeer nonchalant karakter. In gebruik verliezen de veren op den duur hun veerkracht. Ze gaan verkleven waardoor er alleen nog maar stokjes overblijven, ofwel weinig kusseninhoud overblijft. Een volledig dons of veren vulling is dan ook uitsluitend geschikt voor sierkussens, maar niet voor rug- en zitkussenvullingen. Een alternatief is comforell of danidown vullingen. Dat is een mengsel van veren en polyether staafjes. Deze kussens geven ook een nonchalant uiterlijk.

  • Vraag: 

    Waaraan kan ik een Baan meubel herkennen?

    Antwoord: 

    Een zitmeubel van Baan kunt u herkennen aan het Baan-kwaliteitslabel.


     

  • Vraag: 

    Hoe werkt onze garantieregeling?

    Antwoord: 

    De ingangsdatum van de garantieregeling is de datum op onze factuur naar uw verkooppunt.

  • Vraag: 

    Waar worden de meubelen van Baan gemaakt?

    Antwoord: 

    Made in Holland.  Alle zitmeubelen worden gemaakt in Waddinxveen. Geen massaproductie, zoals in het buitenland vaak gedaan wordt. Maar stuk voor stuk. Gedurende het hele productieproces krijgt ieder meubel de vakkundige aandacht die het verdient. Uitsluitend op deze wijze kunnen wij een hoogwaardige kwaliteit garanderen en maatwerk leveren. Wilt u een kijkje nemen op onze productie-afdeling, u bent van harte welkom.

  • Vraag: 

    Is het echt zo dat ik mijn meubel zelf kan samenstellen?

    Antwoord: 

    Jazeker. Uw woonwensen staan centraal. U bepaalt zelf de stof, de maat en de afwerking. Zo zijn bijvoorbeeld vele banken leverbaar in een 2-, 2.5-, 3-, 3.5 of zelfs 4-zits uitvoering. Alle zitmeubelen kunnen worden geleverd in door u te selecteren stoffen, kleuren en dessins. Ook in leer krijgt u volop de gelegenheid uw eigen specifieke touch te bepalen. Zelfs de pootkleur kunt u zelf bepalen. De poten zijn standaard leverbaar in zwart, wengé, bruin mahonie, rood mahonie, midden eiken, licht eiken, noten en kersen. Maar ook Ral- of speciale beitskleuren zijn, volgens staal, mogelijk. Naast alle standaarduitvoeringen kunnen wij een zitmeubel ook helemaal voor u op maat maken. Wij helpen u graag bij het maken van uw keuze. Voor een interieuradvies bent u dan ook van harte welkom op een van onze showrooms of bij een verkooppunt bij u in de buurt. Maatwerk is onze standaard....

  • Vraag: 

    Wat is de meest ideale stof?

    Antwoord: 

    Iedere stof kent voor- en nadelen. Wat de een een voordeel vindt, ervaart de ander als nadeel. De stofkeuze is dan ook zeer persoonlijk. Voorbeeld: Linnen stoffen hebben een natuurlijke uitstraling. Het is een plantaardige stof en wordt gemaakt van vlas. Bij meubelen die bekleed zijn met linnen ontstaat dan ook vlasvorming, dat gevoelig is voor pletten. Daarnaast zal bij linnen stoffen eerder plooivorming ontstaan. In gebruik gaan linnen stoffen uitrekken (denk aan uw linnen broeken). Daarentegen is de glans van het natuurlijke weefsel niet te evenaren en geeft het een rijk gevoel. Stoffen met veel polyester hebben geen natuurlijke uitstraling, maar zijn over het algemeen wel sterk en verkleuren minder onder invloed van licht.
    Kortom, er bestaat geen ideale stof. Wij helpen u graag bij het maken van de juiste keuze. Voor een interieuradvies bent u dan ook van harte welkom op een van onze showrooms of bij een verkooppunt bij u in de buurt.

  • Vraag: 

    Wat is onze Privacy Policy?
     

     

    Antwoord: 

    Metropole B.V. (h.o.d.n. BAAN) hecht veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens.

    In onze Privacy policy willen we heldere en transparante informatie geven over hoe wij omgaan met persoonsgegevens. Wij doen er alles aan om uw privacy te waarborgen en gaan daarom zorgvuldig om met persoonsgegevens. Metropole B.V. houdt zich in alle gevallen aan de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming.  Dit brengt met zich mee dat wij in ieder geval:
    - Uw persoonsgegevens verwerken in overeenstemming met het doel waarvoor deze zijn verstrekt, deze doelen en type persoonsgegevens zijn beschreven in dit Privacy policy;
    - Verwerking van uw persoonsgegevens beperkt is tot enkel die gegevens welke minimaal nodig zijn voor de doeleinden waarvoor ze worden verwerkt;
    - Vragen om uw uitdrukkelijke toestemming als wij deze nodig hebben voor de verwerking van uw persoonsgegevens;
    - Passende technische en organisatorische maatregelen hebben genomen zodat de beveiliging van uw persoonsgegevens gewaarborgd is;
    - Geen persoonsgegevens doorgeven aan andere partijen, tenzij dit nodig is voor uitvoering van de doeleinden waarvoor ze zijn verstrekt;
    - Op de hoogte zijn van uw rechten omtrent uw persoonsgegevens, u hierop willen wijzen en deze respecteren.
    Als Metropole B.V. zijn wij verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens. Indien u na het doornemen van ons Privacy policy, of in algemenere zin, vragen heeft hierover of contact met ons wenst op te nemen kan dit via de contactgegevens onder aan dit document.

    Verwerking van persoonsgegevens van Klanten of leveranciers
    Persoonsgegevens van klanten of leveranciers worden door Metropole B.V. verwerkt ten behoeve van de volgende doelstelling(en):
    - Administratieve doeleinde;
    - Communicatie over de opdracht en/of uitnodigingen;
    - Het uitvoering geven aan of het uitgeven van een opdracht.
    Grondslag voor deze persoonsgegevens is:
    - De overeengekomen opdracht;
    Voor de bovenstaande doelstelling(en) kan Metropole B.V. de volgende persoonsgegevens van u vragen:
    - Voornaam;
    - Tussenvoegsel;
    - Achternaam;
    - (Zakelijk) Telefoonnummer;
    - (Zakelijk) E-mailadres;
    - Geslacht.
    Uw persoonsgegevens worden door Metropole B.V. opgeslagen ten behoeve van bovengenoemde verwerking(en) voor de periode:
    - Gedurende de looptijd van de overeenkomst en daarna alleen in de financiële administratie voor maximaal 7 jaar.

    Verwerking van persoonsgegevens van nieuwsbrief abonnees
    Persoonsgegevens van nieuwsbrief abonnees worden door Metropole B.V. verwerkt ten behoeve van de volgende doelstelling(en):
    - Het informeren van de persoon d.m.v. nieuwsuitingen.
    Grondslag voor deze persoonsgegevens is:
    - Het inschrijving formulier Nieuwsbrief;
    Voor de bovenstaande doelstelling(en) kan Metropole B.V. de volgende persoonsgegevens van u vragen:
    - Voornaam;
    - Tussenvoegsel;
    - Achternaam;
    - E-mailadres.
    Uw persoonsgegevens worden door Metropole B.V. opgeslagen ten behoeve van bovengenoemde verwerking(en) voor de periode:
    - Gedurende de periode dat men aangemeld is.

    Verwerking van persoonsgegevens van prospect, stakeholder-/lobbycontacten en/of geïnteresseerde
    Persoonsgegevens van prospect, stakeholder-/lobbycontacten en/of geïnteresseerde worden door Metropole B.V. verwerkt ten behoeve van de volgende doelstelling(en):
    - Informatieverstrekking in de vorm van nieuwsbrieven en/of gerichte contacten.
    Grondslag voor deze persoonsgegevens is:
    - Mondelinge toestemming, afgifte visitekaartje en/of via koppeling op LinkedIn;
    Voor de bovenstaande doelstelling(en) kan Metropole B.V. de volgende persoonsgegevens van u vragen:
    - Voornaam;
    - Tussenvoegsel;
    - Achternaam;
    - Telefoonnummer;
    - E-mailadres.
    Uw persoonsgegevens worden door Metropole B.V. opgeslagen ten behoeve van bovengenoemde verwerking(en) voor de periode:
    - Gedurende de periode dat men gezien wordt als een prospect, stakeholder-/lobbycontacten en/of geïnteresseerde.

    Verstrekking aan derden
    De gegevens die u aan ons geeft kunnen wij aan derde partijen verstrekken indien dit noodzakelijk is voor uitvoering van de hierboven beschreven doeleinden.
    Zo maken wij gebruik van een derde partij voor:
    - Het verzorgen van de internetomgeving van het AVG-programma;
    - Het verzorgen van de (financiële) administratie;
    - Het verzorgen van nieuwsbrieven en uitnodigingen.
    Wij geven nooit persoonsgegevens door aan andere partijen waarmee we geen verwerkersovereenkomst hebben afgesloten. Met deze partijen (verwerkers) maken wij hierin uiteraard de nodige afspraken om de beveiliging van uw persoonsgegevens te waarborgen. Verder zullen wij de door uw verstrekte gegevens niet aan andere partijen verstrekken, tenzij dit wettelijk verplicht en toegestaan is. Een voorbeeld hiervan is dat de politie in het kader van een onderzoek (persoons)gegevens bij ons opvraagt. In een dergelijk geval dienen wij medewerking te verlenen en zijn dan ook verplicht deze gegevens af te geven. Tevens kunnen wij persoonsgegevens delen met derden indien u ons hier schriftelijk toestemming voor geeft.

    Binnen de EU
    Wij verstrekken geen persoonsgegevens aan partijen welke gevestigd zijn buiten de EU.

    Minderjarigen
    Wij verwerken enkel en alleen persoonsgegevens van minderjarigen (personen jongen dan 16 jaar) indien daarvoor schriftelijke toestemming is gegeven door de ouder, verzorger of wettelijke vertegenwoordiger.

    Bewaartermijn
    Metropole B.V. bewaart persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk voor het doel waarvoor deze zijn verstrekt dan wel op grond van de wet is vereist.

    Beveiliging
    Wij hebben passende technische en organisatorische maatregelen genomen om persoonsgegevens van u te beschermen tegen onrechtmatige verwerking, zo hebben we bijvoorbeeld de volgende maatregelen genomen;
    - Alle personen die namens Metropole B.V. van uw gegevens kennis kunnen nemen, zijn gehouden aan geheimhouding daarvan.
    - We hanteren een gebruikersnaam en wachtwoordbeleid op al onze systemen;
    - We pseudonimiseren en zorgen voor de encryptie van persoonsgegevens als daar aanleiding toe is;
    - Wij maken back-ups van de persoonsgegevens om deze te kunnen herstellen bij fysieke of technische incidenten;
    - We testen en evalueren regelmatig onze maatregelen;
    - Onze medewerkers zijn geïnformeerd over het belang van de bescherming van persoonsgegevens.

    Rechten omtrent uw gegevens
    U heeft recht op inzage, rectificatie of verwijdering van de persoonsgegeven welke wij van u ontvangen hebben. Tevens kunt u bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens (of een deel hiervan) door ons of door één van onze verwerkers. Ook heeft u het recht om de door u verstrekte gegevens door ons te laten overdragen aan uzelf of in opdracht van u direct aan een andere partij. Wij kunnen u vragen om u te legitimeren voordat wij gehoor kunnen geven aan voornoemde verzoeken.

    Mogen wij uw persoonsgegevens verwerken op basis van een door u gegeven toestemming hiertoe, dan heeft u altijd het recht deze toestemming in te trekken.


    Klachten
    Mocht u een klacht hebben over de verwerking van uw persoonsgegevens dan vragen wij u hierover direct contact met ons op te nemen. Komen wij er samen met u niet uit dan vinden wij dit natuurlijk erg vervelend. U heeft altijd het recht een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, dit is de toezichthoudende autoriteit op het gebied van privacybescherming.


    Vragen
    Als u naar aanleiding van ons Privacy Statement nog vragen of opmerkingen heeft neem dan contact met ons op!


    Contactgegevens
    Metropole B.V.
    Zuidkade 110
    2741 JG
    Waddinxveen
    info@baanmeubelen.nl